Trandafirul Negru

Traseul Trandafirul Negru din Peretele Padinii Popii

In urmă cu câteva zile am parcurs încărcați de emoție clasic traseul Trandafirul Negru, situat în Peretele Padinii Popii din Munții Piatra Craiului.

Traseul Trandafirul Negru VI+ (5c+,A0) este situat într-o regiune fermecătoare a cățărării, unde trasee vechi, deschise cu îndrăzneală în anii ’50, își păstrează farmecul.

După ce a fost recent adus la viață prin reparații tehnice, acesta a fost adăugat cu mândrie în cufărul nostru de aventuri alpine.

În măreția Padinei Popii, locația acestui spectacol vertical, multe din protecții fixe vechi sunt martore ale timpului, aspect ce poate influența parcurgerea la liber, dar în stil artificial (susținere statică) ele încă suportă încărcătura pe care o dă cățărătorul.

Astfel, în prima lungime de coardă (50 m) după ce am cățărat creasta ușoară, înălțându-ne sufletele în fața crucii pătrunse de lumină, am intrat în hornul ușor surplombat pe care l-am parcurs-o artificial-A0, ieșirea din horn fiind udă în urma precipitațiilor din ultimele zile. Apoi am continuat ușor spre stânga și am cățărat placa verticală(6/6+) asigurând la spitul montat în partea superioară. Urmează din nou un perete vertical surplombat pe care de această dată îl ocolim prin partea dreaptă, după care revenim pe linia verticală unde am regrupăm la un spit si un piton dispuse orizontal.

Regruparea este comodă, dar limitată, iar vântul agresiv si temperatura sub media perioadei ne-a pus la rezistența fizică și psihică.

În a doua lungime de coardă (50 m) după o cățărare ușor expusă imediat după plecarea din regrupare am asigurat la un piton aflat pe diagonală la aproximativ 3 m de regrupare, apoi am abordat placa verticală (6/6+) pe care am trecut-o la liber urmând direcția către partea dreaptă unde printr-o traversare expusă am ieșit pe o brână facilă, dar friabilă.

Din acest pasaj am urcat vertical până ajungem la o terasă înierbată, apoi am continuat pe un perete vertical bogat în prize 7-8m până am ieșim cu capul în jnepenii bine ancorați pe creastă.

La câțiva metri mai sus în partea dreaptă, fix sub creastă, pe o terasă generoasă, ancorăm la un spit și un piton aflate pe linie orizontală.

Lungimea necesită un pic de orientare deoarece după cățărarea pasajului dificil în partea dreaptă urmează un diedru oblic care după o traversare orizontală expusă duce la o regrupare cu două pitoane aflate pe linie orizontală chiar sub R2 ( probabil din traseul Sângele Voinicului).

Lungimea a treia (35m) începe vertical ușor în stânga regrupării, cățărarea este ușoară (grad 5), dar foarte frumoasă. Totuși terenul este friabil, linia traseului fiind chiar deasupra regrupării. Astfel, desfășurarea capului de coardă pe această secțiune trebuie să fie foarte fină.

La câțiva metri mai sus am intrat în teren ușor și am regrupat la mobile în umărul care se conturează din creastă,  fiindcă copacul care odinioară oferea un punct sigur de asigurare acum se clatină fiind fără pic de vlagă.

Lungimea a patra (40-50 m) ne-a adus în Muchia Padinei Popii fără mari dificultăți în cățărare, pe un teren ușor de protejat. Totuși, lungimea este foarte frumoasă, ușor de abordat și oferă un moment de relaxare pentru perspectivele inedite asupra zonei alpine.

După ce am continuat ascensiunea pe Muchia Padinei Popii am coborât pe Vâlcelul Trecătorii Forțate printre marea de jnepeni,  iar apoi două rapeluri de 30 de metrii ne-a scos în poteca turistică.